viernes, 19 de marzo de 2010

tema 6
Coneixement i veritat


1.Què és conèixer?

SUBJECTE I OBJECTE
-Coneixem allò de què som conscients.
-En tot acte concient hi ha: -Un subjecte que coneix
-Un objecte del qual és conscient el subjecte
-La consciència no por estar buida
-La intensionalitat és la relació entre la consciència del subjecte i lobjecte, que està present en la
consciència.

OBJECTES IDEALS, OBJECTES REALS I VALORS
Hi ha tres classes de continguts conscients:
-Objectes ideals que són producte del nostre pensament
-Objectes que representen coses reals
-Valors: qualitats dels objectes (ideals o reals)

EL CONEIXEMENT
Conèixer és ser conscient d'una cosa.
Hi ha diversos graus de coneixement: Plató distingia entre el coneixement basat en l'opinió i informació dels sentits i del coneixement científic.

2.Les dues fonts de coneixement: experiència i raó

LES FONTS DEL CONEIXEMENT
Intuició: Experiència que se'ns presenta directament.
Raó o pensament: Per mitjà del pensament aprofitem la informació que obtenim de l'experiència.

EXISTEIXEN ELS CONEIXEMENTS INNATS?
Tot i que al principi es creis que naixem sense cap coneixement, s'ha vist que neixem programats per fer i aprendre moltes coses.

L'EXPERIÈNCIA I EL CONCEPTE
Conceptes: Idees o representacions que tenim de la realitat
Quan agruèm els objectes, formem categories, que són conceptes que serveixen per cassificar i organitzar la realitat.

LES TRES PROPIETATS DE L'EXPERIÈNCIA
L'experiència sensible ens diu sobre la realitat que alguna cosa és d'una determinada manera, que existeix i que allò que experimentem es evident.

3.La veritat i l'entorn

L'EXPERIÈNCIA DE L'ERROR I LES EVIDÈNCIES
-Quan experimentem l'error ens veiem obligats a enunciar el segon principi del coneixement
-Les evidències apodictiques pretenen ser tant fermes que no poden ser negades per unes altres més fortes

L'EVIDÈNCIA
L'evidència es deriva de la força amb què se'ns imposen les coses que pensem o experimentem.
El primer principi del coneixement diu: No podem deixar de donar el nostre assentiment a allò que es presenta com a elidit en la nostra consciència

ELS CRITERIS DE VERITAT
Es regeixen per quatre principis comuns: corroboració, coherència, aplicació pràctica i universalitat.

4.Què és la veritat?


TEORIES DE LA VERITAT

Les dues principals teories de la veritat son:

-Veritat és adequació entre pensament i realitat

-Veritat és l'evidència suficientment certificada.

5.La recerca de la veritat: el raonament

EL FILÒSOF I L'ARTISTA

L'artista busca l'originalitat, el que es personal, mentre que el filòsof o científic busqyen formes dcompartides de conèixer i valorar la realitat.

EL RAONAMENT

Raonar és pensar seguint les lleis de la llògica. Usar racionalment la intel·ligència suposa, a més, realitzar u projecte d'assolir veritats universals.

6.L'ús racional de la intel·ligència

L'ÚS RACIONAL DE LA INTEL·LIGÈNCIA COM A OBLIGACIÓ ÈTICA

La confiança en l'ús racional de la intel·ligència, en la capacitat de trobar veritats teòriques i pràctiques compartides, pot permetre la convivència humana. És per això que usar racionalment la intel·ligència és una obligació ètica.

POSSIBILITAT D'UNA FILOSOFIA JUVENIL

Cal una filosofia pensada per a adolescents que volen aclarir el seu món privat i el món social, ja que aquesta matèria és un instrumet de creació individual i social

No hay comentarios:

Publicar un comentario